fredag 28. mars 2014

Verdens beste (og enkleste) dessert!

vinter_200
Foto: Franciska Munck-Johansen
I hver utgave av Vakre Hjem & Interiør finner du spalten Franciskas Fristelse. I siste utgaven deler jeg oppskriften på Verdens beste dessert! Oppskriften har jeg fått av søsteren til en god venninne av meg og den er allerede servert mange ganger her i familien!
Denne desserten er en av mine absolutte favoritter. Den ser imponerende ut, er laget på under ti minutter og smaker helt himmelsk. Hva mer kan man ønske seg? Desserten kan lages i mange varianter. På vinteren liker jeg en rustikk variant med nøtter og sjokolade. På sommeren kan det være friskt og godt å bruke bær som pynt.
Drømmedessert
Til 6 personer
100 g pikekyss i mindre biter
150 g salte peanøtter
50 g mørk sjokolade, hakket i biter
Sjokoladesaus
Karamellsaus

2 – 3 pakker is (Her er det brukt Nougat og hasselnøtter og Mørk og hvit sjokolade fra Diplom Is samt Oreo is fra Henig Olsen. Du kan bruke akkurat den isen dere liker best, bare velg smaker som passer godt sammen.)
Finn frem et stort og passe dypt fat. Lag kuler av isen og bygg opp en liten pyramide. (Fyll en liten skål med varmt vann, som du dypper isskjeen i, da blir det enklere å lage fine kuler).
Pynt med pikekyss, peanøtter og mørk sjokolade. Hell til sist over sjokolade- og karamellsausen. Server med en gang.
Tips: Desserten passer godt å servere når man er mange også. Oppskriften kan enkelt dobles. Da er den flott å servere i et stort fat.

2 kommentarer:

  1. Ser herlig ut:)
    Ha en god helg
    Klem Merete

    SvarSlett
  2. Gjester i kveld, de kan glede seg....!
    Takk og klem♥

    SvarSlett

Jeg setter stor pris på alle kommentarer! Jeg leser alle og svarer på alle spørsmål.
Klikk gjerne liker hvis du liker innlegget!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...