mandag 17. mars 2014

Pil i hjertet

Cathrin med bloggen Chateau De Konstanse har skrevet dette inspirerende innlegget om hvordan man enkelt kan lage fint tak i utestua. Hun er finalist til Årets mest inspirerende blogginnlegg.

Hvis du vil stemme på Cathrins innlegg er alt du trenger å gjøre å klikke "Liker" i slutten av innlegget!


Du kan også skrive i en kommentar at du ønsker å stemme på Cathrin, hvis det er enklere! :-)


Pil i hjertet



Det har vært bypåske på oss i år, men med så fint vær kan vi ikke klage:) Ute begynner gresset så smått å titte fram etter måneder under snøen, og årets første hestehov har dukket opp i hagen. Alt våkner til liv,- for en fantastisk tid vi har i møte!



Utestuen er det første som klargjøres etter vinteren, for her et det ekstra fint å sitte nå under varme pledd mens vi venter på den ordentlige våren da dunjakkene kan pakkes opp på loftet og conversene kan hentes ned. De av dere som har fulgt meg en stund har sett hvordan jeg bygget denne utestuen med god hjelp av pappa og svigerfar (prosessen kan bla sees i etiketten "Hage/Garden"), og jeg jobbet lenge med å finne et undertak som kunne skjule det stygge plasttaket som skal holde oss tørre på fuktige dager.




Jeg endte opp med å kjøpe bambus liftgardiner på Skeidar som jeg stiftet over bærebjelkene, før jeg skrudde plasttaket på lekterne over. Resultatet ble som ønsket, og jeg var storfornøyd med det eksotiske uttrykket...som varte i sånn ca 2 uker :/ Da dukket det masse muggsopp opp på mattene, noe som i grunn er veldig rart da de tross alt ligger under et tett plasttak med lufting mellom. Uansett,- de tålte i alle fall ikke den fuktige luften og kondensen som oppstod.




Etter å ha gnikket det av igjen med klorvann og tannbørste (for å komme godt til mellom alle "stråene"), prøvde jeg først å lakke mattene med klarlakk for å bevare det naturlige utseende, men det holdt bare noe lenger før den grønne fienden på nytt dukket opp som et dårlig utslett på feilfri hud. Nok en gang måtte tannbørsten fram, og hele taket ble godt vasket cm for cm, før jeg noe motvillig valgte å male det hvitt med utemaling. Dette ville vel endelig holde soppen borte?


Bambusmattene er ribbet vekk og taket klargjøres for pil

Det holdt en sesong, og jeg har i hele vinter kunne følge med på hvordan de sinte grønne har invadert taket mitt dag for dag, og formert seg raksere enn kaniner. Det var vel sånn rett etter jul at jeg forstod at slaget var tapt, og skjønte at her måtte altrives av igjen,- en ting er utseende, men muggsoppen produserer også store mengder sporer som kan være svært helseskadelig og bla forårsake allergiske reaksjoner. Med små barn i hus, som også skal ha glede av uterommet, var valget svært enkelt.

Stifteplukking på høyt plan

Nok en gang begynte jakten på det perfekte undertaket, og etter å ha sett på et dansk hageprogram kom ideen om å bruke pil. I programmet var det metervis med pilgjerde som rammet inn en grønnsakshage,men dette kunne vel også legges på et tak?




Det viste seg at pil nok er mye vanligere i Danmark, for her i Norge var det nesten ikke å oppdrive,-med mindre jeg ville sanke kvist og lage det selv;-) Etter å ha kontaktet flere hagesentre fra sør til nord uten hell, kom jeg til slutt over nettbutikken  www.utihagen.no  som kunne skaffe dette til meg,- på rull og i forskjellige bredder:) Halleluja og kryss i taket!




Påskeferien min har derfor gått med til å friskmelde utestuen sammen med Harrypappa, og jeg satser på at dette er mere holdbart i lengden! Det hele ser mye mere solid ut enn mattene/liftgardinene som var der, og jeg er veldig fornøyd med det totale uttrykket!




Taket ble også til min store glede eksotisk brunt igjen, og det er nesten så jeg hører bølgeskvulp og palmesus hver gang jeg titter opp i himlingen;-) Jeg gleder meg til å nyte "utsikten" fra daybeden og drømme meg bort til Café del Mar på varmere dager. En trenger ikke reise langt for å oppleve nye ting,- å ta en tur i seg selv er utrolig berikende! 





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg setter stor pris på alle kommentarer! Jeg leser alle og svarer på alle spørsmål.
Klikk gjerne liker hvis du liker innlegget!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...